Search 1.0
Primele motoare de cautare foloseau locatia unui termen in pagina si frecventa lui pentru a atribui acelei pagini un anume loc in rezultate. Datorita faptului ca rankarea se facea pe baza elementelor on-page, oamenii au inteles repede cum se optimizeaza si… asa au aparut tehnicile de optimizare avansate, cum ar fi keyword stuffing, seo-spam-ul, repetarea unui cuvant in titlu, h1, hx, de 10 ori, care pune cuvantul mai sus sau mai bold.
Era simplu… vedeai ca esti pe locul 9 … Asa si? mai baga cuvantul cheie de 3 ori in titlu, si peste cateva zile cand indexeaza Google din nou esti pe locul 5 … Mai baga si prin h1 de vreo 2 ori si, supriza: Esti pe primul loc. Cam asa era… (si poate pentru Yahoo! inca mai este asa si acum).
Linkurile si relationarea intre siteuri nu aveau nicio legatura cu rankarea, nu aveau nico influenta, nu existau, pur si simplu dpdv SEO. Contau doar in traficul direct, de pe alte siteuri catre tine, si atat.
Usor, usor, motoarele si-au dat seama ca sunt la mana webmasterilor, care manipulau aproape perfect serps-ul. Si asa su evoluat spre…
Search 2.0
Aplicand pentru prima data metodele de analiza off-page, motoarele au contracarat deja abuzivele metode de “optimizare” enumerate mai sus. Si asa au inceput sa ia in calcul rata de click pe rezultate, linkurile dintre siteuri, ancorele folosite, ba chiar si contextul din care veneau aceste linkuri. A fost o evolutie, rezultatele au fost din ce in ce mai relevante, insa si in acest caz oamenii si-au dat seama cum functioneaza noul algoritm si au inceput sa cumpere si sa vanda linkuri, sa faca schimb de linkuri in diferite scheme (1-1, 1-2-3-1, etc …). Cel mai cunoscut caz de manipulare a rezultatelor pe baza linkurilor este cazul cu “miserable failure” de pe google.com de acum cativa ani… Cei “mai batrani” cu siguranta va aduceti aminte ca atunci cand cautai aceste cuvinte pe google.com primul rezultat era pagina “casei albe” din US. De ce? Pentru ca foarte multi au pus linkuri catre pagina casei albe cu aceast ancora. Simplu.
Noile metode de optimizare includeau: schimb de linkuri, vanzare si cumparare de linkuri, (a fost era in care au inflorit directoarele web), keyword stuffing-ul inca mai mergea daca era acompaniat de cateva linkuri bune, rata de click (in serps) marita cu ajutorul botilor, etc…
Si asa au procedat cu optimizarea si pentru siteurile lor. Era inca simplu… faceai rost de cateva linkuri cu ancora dorita si … puteai sa canti “Cine e pe primu’ loc / Cine e pe primu’ loc” …
Search 3.0
Search-ul 3.0 a adus noutatea rezultatelor combinate. In Google, asta inseamna ca primesti pentru aceeasi cautare si rezultate din “News”, si din “Blogs”, si din “Books”, si din “Video”… Primesti si cateva imagini relevante cautarii tale… Ei numesc asta “Universal Search” … Yahoo! a lansat Yahoo! Answers ca si raspuns la noile oferte Google. Live-ul nici nu merita bagat in seama…
Cert este ca toate motoarele care conteaza si-au dat seama ca search-ul vertical este noul trend, si au actionat in consecinta: Rezultatele din toate mediile acestea (web, video, imagini, news, blogs, etc) sunt comparate si sunt returnate rezultatele cele mai relevante. Se executa un search vertical pe fiecare dintre aceste medii si apoi rezultatele sunt combinate si comparate astfel incat utilizatorul sa primeasca ce este mai relevant.
Asa au aparut si metode noi de optimizare, in timp ce altele, mai vechi au disparut, in sensul ca numai au efect… Nu mai are nici un sens sa umpli o pagina cu acelasi cuvant de sute de ori, nu mai are sens sa il boldezi de zeci de ori, nu mai are sens sa faci micro-siteuri pe care apoi sa le redirectionezi sau sa le umpli de linkuri catre siteul pe care “il optimizezi”.
Motoarele pun acum pret pe partea sociala a unui site, pe prezenta acestuia si pe popularitatea lui in diferitele medii (news. blogs, etc), pe continutul care este, sau ar trebui sa fie din ce in ce mai semantic, si sa se renunte la insiruirile de cuvinte cheie inutile, pe linkurile castigate in mod natural pe ancore asemanatoare dar diferite (sinonime).
Ca si parere personala, cred ca nu am avut niciodata motoare mai inteligente ca acum, si din punct de vedere SEO este din ce in ce mai greu sa pacalesti un motor… sau daca reusesti, nu va dura mult pana te vor simti. Mai cred ca SEO (ca si optimizare on-page) probabil in curand va fi de domeniu trecutului, totul se indreapta spre SEM, spre continut distribuit inteligent pe internet in diferitele medii, spre relationarea intre aceste medii si intre oameni.
Si, odata cu introducerea rezultatelor personalizate tot in era Search-ului 3.0, este clar ca rezultatele general valabile vor fi din ce in ce mai putine… Fiecare va avea rezultatele lui, relevante pentru el, pentru zona in care este, pentru domeniul in care cauta, pentru el.